REGULAMIN ORGANIZACYJNY
zakładu leczniczego podmiotu leczniczego
NIEPUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ „Medicus Clinic” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
nazwa skrócona NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ „Medicus Clinic” Sp. z o.o. w Ciechanowie
Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Medicus"
Podstawy prawne funkcjonowania
§1
➽ Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicus” w Ciechanowie działa na podstawie:
→ Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2011 Nr 112, poz. 654);
→ Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2004 Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.);
→ Ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku art. 28 ust.4 o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009 Nr 52, poz. 417 ze zm.),
→ aktu założycielskiego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr 517/2020 potwierdzonego wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego 20 lutego 2020 r o numerze 0000829595.
Postanowienia ogólne
§2
➽ Regulamin niniejszy określa:
➽ Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
● „Zakładzie leczniczym", NZOZ „Medicus”, Zakładzie, Przychodni, Placówce” – rozumie się przez to zakład leczniczy podmiotu leczniczego Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicus Clinic” Sp. z o.o. w Ciechanowie,
● „Regulaminie” – rozumie się przez to Regulamin Organizacyjny Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Medicus”,
● „Prezesie” – rozumie się przez to podmiot leczniczy powołujący Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicus Clinic” Sp. z o.o., osobę uprawnioną do kierowania Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej „MEDICUS” oraz do reprezentowania Zakładu na zewnątrz - Sławomira Brzozowskiego.
● „świadczeniu zdrowotnym” - należy przez to rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z badaniem i poradą lekarską, leczeniem, opieką nad noworodkiem, opieką nad zdrowym dzieckiem, badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną, pielęgnacją chorych, pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi, orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia, zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne, czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
§4
Postanowienia Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników NZOZ „Medicus”, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Przychodni, na podstawie umów cywilno-prawnych, Pacjentów i osoby Pacjentom towarzyszące.
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
§5
Siedzibą zakładu leczniczego podmiotu leczniczego – Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicus Clinic” Sp. z o.o. jest miasto Ciechanów, adres: 06-400 Ciechanów, ulica Spółdzielcza 2.
Rodzaj działalności, zakres udzielanych świadczeń
§6
W NZOZ „Medicus” udzielane są świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej świadczeniobiorcom, którzy złożyli deklarację wyboru do placówki, do lekarza, pielęgniarki i położnej, w warunkach ambulatoryjnych, a w uzasadnionych medycznie przypadkach w warunkach domowych, a także świadczenia profilaktyczne zgodnie z zakresem przewidzianym umowami podpisanymi z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Cele i zadania
§7
Podstawowym celem działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, które służą zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz prowadzenie profilaktyki zdrowotnej przez osoby do tego uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania praw pacjenta oraz stosowaniu właściwych metod diagnostycznych i leczniczych zgodnie z obowiązującymi standardami.
Nie można odmówić udzielenia świadczeń zdrowotnych osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
§8
➽ Do podstawowych zadań personelu medycznego należy:
Sposób kierowania placówką
§9
Do wyłącznej dyspozycji Prezes zastrzega sobie:
➽ organizowanie i kierowanie pracą podległych mu pracowników,
➽ zatwierdzenie planów inwestycyjnych,
➽ tworzenie aktów normatywnych (zarządzenia wewnętrzne),
➽ wydawanie upoważnień i pełnomocnictw ogólnych oraz do załatwiania określonych spraw,
➽ reprezentowanie jednostki przed organami kontroli zewnętrznej w trakcie ich przeprowadzania i w postępowaniu pokontrolnym,
➽ zawieranie umów na usługi medyczne,
➽ podpisywanie umów cywilno-prawnych,
➽ zatrudnianie i zwalnianie pracowników Przychodni,
➽ występowanie i współpraca z mediami,
➽ nagradzanie i karanie pracowników.
§11
Podczas nieobecności Prezesa zastępstwo pełni upoważniony przez niego pracownik.
§13
● dbałość o interesy pracodawcy,
● przestrzeganie obowiązujących regulaminów,
● sumienna i rzetelna praca,
● wykonywanie powierzonych obowiązków,
● samokształcenie,
● przestrzeganie przepisów bhp i p. poż.,
● zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości i uwag,
● odpowiedzialność za powierzone zadania i obowiązki.
● poszanowania przez przełożonych i współpracowników,
● zapewnienia odpowiednich warunków pracy i realizacji wszelkich uprawnień pracowniczych zagwarantowanych prawem pracy,
● samodzielnego działania i kontaktowania się z pracownikami innych komórek organizacyjnych w załatwianiu spraw,
● reprezentowania stanowiska w zakresie prowadzonych spraw uzgodnionych z przełożonym,
● odwołania się od decyzji i poleceń przełożonego, jeżeli są one sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub racjonalnym i korzystnym sposobem wykonania.
Struktura organizacyjna, zakres działania komórek organizacyjnych oraz współdziałanie między tymi komórkami
§14
➽ Struktura organizacyjna Przychodni przedstawia się następująco:
● Poradnia Lekarza POZ (dla dorosłych i dzieci),
● Gabinet zabiegowy i EKG,
● Punkt szczepień,
● Gabinet pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej,
● Gabinet położnej podstawowej opieki zdrowotnej.
§15
Poradnia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej planuje i realizuje kompleksową opiekę lekarską nad osobą objętą opieką medyczną, rodziną i społecznością w środowisku zamieszkania, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia, w warunkach ambulatoryjnych i domowych w zakresie:
● działań mających na celu utrzymanie zdrowia,
● działań mających na celu profilaktykę chorób,
● działań mających na celu rozpoznanie chorób,
● działań mających na celu leczenie chorób,
● działań mających na celu usprawnianie pacjenta, a także orzeka i opiniuje o stanie zdrowia.
➽ W zakresie działań Gabinetu Zabiegowego i Punktu Szczepień leży udzielanie świadczeń zdrowotnych, a w szczególności:
§17
➽ Do zadań Gabinetu pielęgniarki i położnej środowiskowo-rodzinnej należy planowanie i realizacja kompleksowej opieki pielęgniarskiej i pielęgnacyjnej, opieki położniczo -ginekologicznej nad osobą ubezpieczoną i jej rodziną, społecznością w środowisku zamieszkania, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia w zakresie:
§18
➽ Do obowiązków pracowników rejestracji należy:
● udzielanie pacjentom kompetentnych i wyczerpujących informacji o dniach i godzinach pracy lekarzy i innych komórek organizacyjnych, a także obowiązujących przepisach w zakresie działalności Przychodni;
● sprawdzanie uprawnień pacjentów do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych;
● rejestrowanie pacjentów poprzez zgłoszenia osobiste, telefoniczne, drogą elektroniczną lub przez osoby inne;
● zakładanie dokumentacji medycznej pacjenta oraz jej uzupełnianie o dane osobowe o charakterze niemedycznym oraz porządkowanie i przechowywanie jej częściowo w szufladach kartotecznych i częściowo w formie elektronicznej;
● przyjmowanie zgłoszeń od pacjentów na wizyty lekarskie domowe, przekazywanie ich właściwemu lekarzowi;
● po zakończeniu przyjęć umieszczanie dokumentacji w kartotece;
● prowadzenie dziennej ewidencji przyjęć pacjentów;
● rejestrowanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej oraz aktywowanie, modyfikowanie, dodawanie deklaracji pacjentów w programie do rozliczeń z NFZ SOMED.
§19
➽ Do zadań Działu Administracyjnego i Sekretariatu należy:
● prowadzenie spraw personalnych pracowników NZOZ „Medicus Clinic” Sp. z o.o.;
● przydział odzieży i obuwia roboczego;
● przygotowywanie comiesięcznych dokumentów do księgowania;
● prowadzenie sekretariatu Przychodni;
● obieg korespondencji związanej z funkcjonowaniem zakładu;
● prowadzenie dokumentacji związanej ze świadczeniem usług medycznych w zakresie podpisanej umowy z NFZ;
● dokonywanie przelewów w zakresie dokumentów rozliczeniowych z ZUS i urzędem skarbowym, Izbą lekarską i Izbą pielęgniarską;
● dokonywanie przelewów bankowych w zakresie wynagrodzeń za pracę i z tytułu świadczenia usług medycznych i innych dla przychodni;
● bieżące śledzenie zmian legislacyjnych dotyczących zakresu działalności Przychodni, tworzenie, modyfikacja i dostosowywanie istniejących dokumentów.
➽ Do realizacji zadań i celu, dla którego NZOZ ”Medicus” został utworzony niezbędne jest współdziałania komórek organizacyjnych . Odbywa się to poprzez:
● usprawnianie procesów informacyjno decyzyjnych – prawidłowy przepływ informacji diagnostycznych, leczniczych, organizacyjnych,
● prawidłową realizację zadań NZOZ „Medicus”
● integrację działań komórek organizacyjnych;
● dbanie o należyty wizerunek NZOZ „Medicus”.
➽ Podstawowym elementem współdziałania są okresowe spotkania Prezesa Przychodni z personelem. Spotkania mają na celu:
● wzajemną wymianę informacji w celu dalszego doskonalenia wspólnego działania,
● przekazywanie informacji o podejmowanych kierunkach działania, przedstawianie propozycji usprawnień,
● omówienie realizacji zadań oraz wymianę poglądów dotyczących problemów w realizacji zadań,
● ocenę sytuacji finansowej i omówienie perspektyw.
Przebieg procesu udzielania świadczeń
§21
Zakład organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, profilaktycznych programów zdrowotnych w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń, właściwą ich dostępność, a także właściwą jakość udzielanych świadczeń.
§22
Szczegółowy zakres wykonywanych świadczeń zdrowotnych określa umowa podpisana z Narodowym Funduszem Zdrowia.
➽ Lekarze w NZOZ ”Medicus” udzielają świadczeń od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Świadczenia realizowane są w formie porad ambulatoryjnych w miejscu udzielania świadczeń oraz w przypadkach uzasadnionych wskazaniami medycznymi - poprzez wizyty domowe. Dni i godziny przyjęć (w tym wizyt domowych) określa harmonogram pracy świadczeniodawcy stanowiący integralną część umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
➽ W ramach realizacji zakresu świadczeń lekarza poz, zapewnione jest funkcjonowanie gabinetu zabiegowego od poniedziałku do piątku pomiędzy godz. 7.00 i 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, punktu szczepień minimum 1 raz w tygodniu po godz. 15.00. Personel medyczny wykonujący szczepienia ochronne posiada uprawnienia do wykonywania szczepień.
➽ W gabinecie zabiegowym, o którym mowa w ust. 2 wykonywane są, zabiegi i procedury diagnostyczno-terapeutyczne wynikające z procesu leczenia, związane z udzieloną przez lekarza poradą lekarską.
➽ W ramach realizacji zakresu świadczenia poz umożliwia się przeprowadzenie teleporady z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych w zakresie świadczeń wymienionych w załącznikach 1a i 1c do obowiązującego zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna.
➽ W sytuacji uzasadnionej stanem zdrowia świadczeniobiorcy, zapewniona jest realizacja świadczeń, o których mowa w ust. 3, także poprzez wizyty domowe. Na realizację zleceń pozostających w kompetencjach pielęgniarki poz, lekarz poz wydaje skierowanie.
➽ W przypadku, gdy w wyniku udzielonej przez lekarza porady lekarskiej zachodzi konieczność wykonania badań laboratoryjnych, Przychodnia zapewnia pobranie materiałów do badań zgodnie z zasadami określonymi rozporządzeniem Ministra Zdrowia.
● Pobranie badań w domu chorego lekarz zleca pielęgniarce środowiskowo-rodzinnej, do której zadeklarowany jest pacjent.
● Wykaz badań diagnostycznych, które zobowiązany jest wykonać i finansować lekarz poz, a które są mu niezbędne przy realizacji świadczeń stanowi załącznik do zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.
➽ Lekarz kierując pacjenta do lekarza specjalisty lub do szpitala zobowiązany jest do wykonania
i dołączenia do skierowania wyników niezbędnych badań diagnostycznych zgodnie z rozpoznanym schorzeniem, aktualną wiedzą i praktyką medyczną, w celu potwierdzenia wstępnego rozpoznania.
➽ Lekarz może wystawić receptę zadeklarowanemu do niego świadczeniobiorcy na leki zalecane przez innego lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku, gdy posiada pisemną informację od tego lekarza dotyczącą rozpoznania choroby pacjenta i zalecanej farmakoterapii.
➽ Nocna i świąteczna opieka zdrowotna:
● to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 do 8.00 dnia następnego;
● ubezpieczeni w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia mogą korzystać z pomocy dowolnego punktu nocnej opieki;
● świadczenia nocnej i świątecznej opieki lekarskiej są bezpłatne (dla osób ubezpieczonych) i udzielane bez skierowania;
● w dni ustawowo wolne od pracy, po godzinie 18.00 pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie w ramach porady udzielonej przez lekarza dyżurującego w POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta;
● najbliższy punkt nocnej i świątecznej pomocy znajduje się w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie, ul. Powstańców Wielkopolskich 2, tel. 23 672 44 88.
Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
§27
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest dla ubezpieczonego przewodnikiem w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. To on decyduje o sposobach i kontynuacji leczenia, wydając skierowania do poradni specjalistycznych, do szpitali, na podstawowe badania diagnostyczne.
☛ W realizacji świadczeń opieki zdrowotnej położna współpracuje z:
✔ psychiatry,
✔ onkologa,
✔ wenerologa,
✔ dentysty,
● związanych z wypadkiem, zatruciem, urazem, stanem zagrożenia życia lub porodem; bez skierowania z porad w poradniach specjalistycznych mogą korzystać:
✔ osoby chore na gruźlicę,
✔ osoby zakażone wirusem HIV,
✔ inwalidzi wojenni i wojskowi, kombatanci oraz osoby represjonowane,
✔ cywilne, niewidome ofiary działań wojennych,
✔ uprawnieni żołnierze lub pracownicy, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
✔ weterani poszkodowani, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
✔ osoby do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężkie nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu (obowiązuje od 01.01.2017),
✔ działacze opozycji antykomunistycznej oraz osoby represjonowane z powodów politycznych (obowiązuje od 31.08.2017),
✔ w zakresie leczenia uzależnień: osoby zgłaszające się z powodu uzależnienia oraz osoby zgłaszające się z powodu współuzależnienia - osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobą uzależnioną, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące, oraz osoby, których stan psychiczny powstał na skutek pozostawania w związku emocjonalnym z osobą uzależnioną (obowiązuje od 14.10.2017),
✔ osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopiu niepełnosprawności (obowiązuje od 01.07.2018),
✔ osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazówkami: konieczności stałej lub sługotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji (obowiązuje od 01.07.2018),
✔ osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistyczny Republik Radzieckich (obowiązuje od 30.10.2018),
Udostępnianie dokumentacji medycznej
§28
Dokumentacja medyczna – zasady ogólne
✔ rodzice, do chwili ukończenia przez dziecko 18 lat
✔ opiekunowie ustanowieni przez sąd
➽ właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu lekarskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru;
➽ ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, prokuratorom, lekarzom sądowym oraz sądom i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
➽ uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
➽ organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
➽ rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
➽ zakładom ubezpieczeń na zasadach określonych w przepisach o działalności ubezpieczeniowej.
Odpłatność za udostępnianie dokumentacji medycznej
☛ Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii Przychodnia pobiera opłatę na podstawie art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2012.159 j.t.) w sposób następujący:
➽ Wysokość opłat zawiera Załącznik do Regulaminu.
Prawa i obowiązki pacjenta
➽ Prawa Pacjenta
➽ Pacjent ma prawo do:
● poszanowania godności, intymności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
● świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z aktualną wiedzę medyczną, dostępnymi metodami i środkami zgodnie z zasadami etyki zawodowej personelu medycznego oraz należytą starannością, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń do korzystania z jawnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
● przystępnej, rzetelnej informacji o stanie zdrowia, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
● wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnostycznych.
☛ Szczegółowy zakres praw pacjenta określa KARTA PRAWA PACJENTA udostępniona pacjentom w poczekalni NZOZ „Medicus”, na tablicy ogłoszeń. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Prezesa.
➽ Obowiązki Pacjenta:
● przestrzeganie regulaminu porządkowego Zakładu,
● przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Zakładu,
● przestrzegania zasad higieny osobistej,
● posiadanie ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
● przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż,
● przestrzeganie zaleceń lekarza,
● zachowywać się w sposób nie zakłócający pracy w Zakładzie, a także spokoju innych osób.
Przepisy końcowe
Zatwierdzam:
.............................................
(podpis Prezesa)
UWAGA!
Dokument ten jest przeznaczony wyłącznie do użytku NZOZ Medicus Clinic Sp. z o.o. z siedzibą w 06-400 Ciechanów, ul. Spółdzielczej 2.
Rozpowszechnianie, kopiowanie, rozprowadzanie lub inne działanie o podobnym charakterze, bez zgody NZOZ Medicus Clinic Sp. z o.o., jest zabronione i może być nielegalne.
Załącznik
Wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej
Okres obowiązywania opłat |
Podstawa wyliczenia - wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale 1 |
1 strona wyciągu lub odpisu |
1 strona kopii albo wydruku z systemu informatycznego |
Dokumentacja medyczna na informatycznym nośniku danych |
1.09.2020 - 30.11.2020
|
|
10,04 zł |
0,35 zł |
2,00 zł |
Załącznik:
Załącznik 1 do Regulaminu Organizacyjnego
( AKTUALIZACJA KWIECIEŃ 2020 r. )
Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej regulują przepisy rozdziału 7 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r.
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. 2019.1127 z późn. zm.)
● z podpisem notarialnie poświadczonym, lub podpisanego w obecności pracownika NZOZ „Medicus”, który poświadcza fakt złożenia w jego obecności podpisu przez upoważniającego.
➽ do wglądu w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych w obecności upoważnionego pracownika,
➽ przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,
➽ przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta. Przed wydaniem oryginału należy wykonać kopię, która pozostaje w placówce,
➽ za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
➽ na informatycznym nośniku danych.
☛ Zasady udostępniania dokumentacji medycznej pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta:
Dokumentacja wysyłana pocztą jest zapakowana w dwie koperty. Koperta wewnętrzna jest opatrzona napisem „DOKUMENTACJA MEDYCZNA”, w kopercie zewnętrznej znajduje się faktura za wykonanie kserokopii.
➽ NZOZ „Medicus Clinic” udostępnia dokumentację medyczną również:
● podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
● organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności nadzoru i kontroli;
● ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
● uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
● organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
● podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
● zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
● osobom wykonującym zawód medyczny, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia albo procedury uzyskiwania innych certyfikatów jakości, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
● dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub jednostce badawczo-rozwojowej do wykorzystania dla celów naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
➽ Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii pobierana jest opłata:
➽ Nie pobiera się opłat za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej od:
Przy osobistym odbiorze kopii dokumentacji medycznej opłatę należy uregulować „od ręki”. Na żądanie wnioskodawcy wystawiana jest faktura (w godzinach 08:00-14:00).
➽ Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:
Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona może zwrócić się z prośbą do Prezesa NZOZ „Medicus Clinic” Sp. z o.o. w Ciechanowie o wydanie oryginału historii choroby dopiero po upływie okresu przechowywania dokumentacji medycznej, lecz nie później do końca I kwartału roku następnego po tym okresie.
Załącznik:
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „MEDICUS CLINIC” Sp. z o.o.
adres e-mail: medicus.ci@home.pl
06-400 Ciechanów, ul. Spółdzielcza 2
Nr księgi rejestrowej 000000009250
tel. 23 6732233, 23 6732232, 23 6732234, 23 6723259
Ciechanów, dnia .......................................roku
Dane osoby wnioskującej o udostępnienie dokumentacji (dane do faktury):
Imię i Nazwisko: .......................................................................................................................... PESEL lub data urodzenia: .............................................................
Adres zamieszkania: ..............................................................................................................................................................................................................................
Telefon kontaktowy: .........................................................................................e-mail: ……………...............................................………..…………………..….……..…
Dane pacjenta, którego dotyczy dokumentacja (wypełnić w przypadku, gdy inne niż powyżej)
Imię i Nazwisko: ................................................................................................................... PESEL lub data urodzenia: .....................................................................
Proszę o:
✔ wydanie kopii dokumentacji medycznej,
✔ sporządzenie i wydanie odpisu dokumentacji medycznej,
✔ udostępnienie dokumentacji do wglądu,
✔ udostępnienie dokumentacji na informatycznym nośniku danych,
✔ udostępnienie dokumentacji za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Rodzaj dokumentacji: ...........................................................................................................................................................................................................................
za okres od: ………………..…………………...............………… do ………………….........................………………………… .
✔ / ✘ Wnioskowaną dokumentację odbiorę osobiście
✔ / ✘ Wnioskowaną dokumentację proszę przesłać na wskazany adres ..........................................................................................................................................
✔ / ✘ Dokumentację proszę wydać osobie upoważnionej przeze mnie na podstawie pisemnego upoważnienia dołączonego do dokumentacji medycznej, zawierającego co najmniej imię i nazwisko oraz dane teleadresowe
.............................................................. czytelny podpis wnioskodawcy
Potwierdzenie odbioru wnioskowanej dokumentacji medycznej
................................................................ .............................................................
czytelny podpis wydającego data i czytelny podpis odbierającego
Załącznik 2
INSTRUKCJA WERYFIKACJI OSÓB, KTÓRYM UDOSTĘPNIANA JEST DOKUMENTACJA MEDYCZNA
Udostępnianie dokumentacji medycznej
➽ Odbiór osobisty
WAŻNE: Niedopuszczalne jest robienie xero lub scanów dokumentów tożsamości pacjentów lub osób upoważnionych.
Odbiór za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (zasada podwójnej weryfikacji).
☛ Pierwszy etap: weryfikacja telefoniczna. Pacjentowi należy zadać pytania dotyczące danych znajdujących się w dokumentacji medycznej:
✔ numer PESEL,
✔ data urodzenia,
✔ adres zamieszkania wskazany w dokumentacji medycznej,
✔ drugie imię (jeśli posiada).
UWAGA! Numerem kontaktowym w takim przypadku może być tylko numer telefonu podany w dokumentacji medycznej.
☛ Drugi etap: weryfikacja techniczna. Po rozmowie telefonicznej prosimy pacjenta o wysłanie droga e-mailową (adres e-mailowy musi być zgodny z tym podanym w dokumentacji medycznej) prośby o udostępnienie dokumentacji medycznej.
UWAGA! Jeśli pacjent podaje inny adres e-mailowy niż ten podany w dokumentacji medycznej (lub w dokumentacji w ogóle nie był wskazany),
wysyłamy SMS do pacjenta kod dostępu do dokumentacji z prośbą o odesłanie go e-mailem w celu dodatkowej weryfikacji.
Odbiór za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w przypadku,
gdy w dokumentacji pacjenta nie znajduje się ani numer telefonu ani adres e-mailowy